5 aspectes a tenir en compte a l’hora de triar una activitat aquàtica per als infants

Cinc de la tarda d’un dia qualsevol, d’un mes qualsevol. Un grup de 6 infants de 3 anys, esperen amb les seves mares a començar un curset per aprendre a nedar. Hi ha angoixa, inseguretat, i plors. Per fi, arriba un tècnic que, sense presentar-se als pares ni als nens, passa llista i condueix els infants fins a prop de la piscina, on un altre tècnic els espera.

Posa uns braçalets a cada nen i els fa seure al voral de la piscina. L’espai és fred, la situació és freda, l’ambient és fred, i l’aigua és freda. Hi ha plors, sanglots i el tècnic agafa un infant que no plora, somriu i sembla content. El passeja uns metres amunt, uns metres avall i el torna a seure al costat dels altres nens.

Agafa pels braços a una altra nena, plorant i cridant a la mama. El tècnic, la passeja uns metres amunt, uns metres avall i la retorna al seu lloc.

El proper infant no vol entrar a l’aigua; es resisteix, però finalment el tècnic l’agafa i el posa a dintre l’aigua. Hi ha una altra monitora de suport, vigila que els nens asseguts no es tirin a l’aigua, però no els consola, no els anima….

Al llarg dels 45 minuts, cada nen ha pogut repetir unes 5 vegades l’exercici de fer uns metres amunt uns metres avall dintre l’aigua amb la monitora, amb els braçalets posats i algun amb llàgrimes als ulls. És hora d’acabar, adéu i fins demà, on es repeteix exactament la mateixa situació, els mateixos plors i les mateixes angoixes, tant per part dels infants com dels pares.

Us sona? Podria ser perfectament un relat de quan éreu petits, oi? Dels anys 80? Doncs és un relat d’un dia d’aquest estiu, del juliol del 2018, en una de tantes piscines on es fan cursets per aprendre a nedar….

Davant aquesta situació, ens agradaria compartir les nostres reflexions segons la nostra filosofia de treball:

1- Un dels principis bàsics per aprendre qualsevol activitat és la pràctica, i en el cas de qualsevol activitat física i/o motriu aquest principi s’accentua. Els nens aprenen a nedar estant dins l’aigua, no asseguts al voral de la piscina.

Si una sessió dura 45 minuts, és necessari que la major part del temps els infants estiguin dins l’aigua, experimentant, observant, descobrint, aprenent.

2- El medi aquàtic genera inseguretat a molta gent, i també por, sobretot pel seu desconeixement… Per tant és molt necessari i imprescindible que tot el que envolta la sessió sigui un entorn amigable, segur, que generi confiança, i que faciliti l’aproximació del nen a l’aigua, sense plors, sense traumes.

Els professionals han d’acompanyar el plor de l’infant transmetent-li seguretat, i si és necessari, deixant que les mares estiguin a prop. Si la mare confia en el professional, a l’infant li serà més fàcil l’aprenentatge i l’apropament a l’aigua.

3- Per l’assoliment del desplaçament autònom en el medi aquàtic, cal que el nen experimenti la flotació real del seu cos a l’aigua, i no distorsionada per material auxiliar.

En cas de fer servir braçalets, com a eina de seguretat, cal limitar el seu ús a un cert temps dins de la sessió. Us remeto a un article passat on es parla del material auxiliar.

4- Els professionals que treballen amb infants, sigui quina sigui la seva professió, han de tenir la plena confiança dels pares, i conseqüentment, també tindran la dels infants. Quan un estat d’angoixa perdura al llarg de tota la sessió i inclús continua en la següent sessió, cal que tant el professional com el pare trobin una solució conjunta per tal que el nen aprengui a nedar gaudint.

5- El joc és la clau per a l’aprenentatge durant la primera infància, cal utilitzar-lo com a eina d’aprenentatge de la natació, i precisament l’aigua ofereix un ventall molt ampli d’activitats on la diversió pot estar garantida.

En definitiva, els salts, els esquitxos, les immersions, els desplaçaments, les flotacions han de ser acompanyats de somriures, de diversió, i sobretot de respecte pel ritme individual, tant motriu com emocional de cada infant.

 

Mireia Parcet

Llic. En Ciències de l’activitat Física i l’Esport

Especialitzada en activitats aquàtiques per nadons i infants

5 receptes per combatre l’estiu en l’embaràs

Per fi ha arribat el bon temps! I amb ell la calor. Si estar embarassada ja fa que pugi la temperatura corporal a causa dels canvis hormonals, estar a temperatures superiors als 30ºC poden implicar alguns riscs com patir un cop de calor o deshidratació.

 

A continuació, us presentem 5 receptes saludables, fresques, nutritives i hidratants per poder gaudir de l’estiu i afrontar les altes temperatures, així com preservar tant la teva salut com la del teu nadó.

 

Receptes:

Les amanides són les grans aliades de l’estiu per la seva frescor i ràpida preparació. Si a més a més, les acompanyes de fruita, aporten un extra d’hidratació i fibra per millorar el trànsit intestinal. També hi podem afegir llavors de carabassa, gira-sol i/o lli, les quals t’aportaran nutrients essencials i fibra.

 

Plats principals tipus sopes fredes lleugeres, compostes majoritàriament de vegetals continuen aportant hidratació, nutrició i fibra. Les podeu utilitzar com a plat principal o com a part del sopar.

 

 

 

I què és un estiu sense un gelat? Si teniu desig de gelat, aquí us presentem una manera d’obtenir-lo amb fruita 100% i sense perdre la textura cremosa característica de les boles de gelat.

 

I per últim…. la versió saludable de l’orxata!

 

Recordeu que, a banda d’una bona alimentació és molt important fer exercici durant l’embaràs! Que vagi de gust!

 

Text escrit per Maria Cabrera, Dietista i Nutricionista

Moltes gràcies!

Descarrega la guia fent clic al botó.