fbpx Skip to content

CONFINAMENT: TIPS PER A UNA MILLOR GESTIÓ EMOCIONAL SENT A CASA

Consells per a una millor gestió emocional sent a casa

Com porteu el confinament? Haver d’estar tancats tants dies, per controlar la crisi pandèmica del coronavirus, té un impacte emocional per a tota la família. Com també el té el fet d’haver de teletreballar i criar sense cap ajuda, en la majoria dels casos.

Per això, des de Tot teràpia, Alba Peña, psicòloga general sanitària, i Ainhoa ​​Corbera, psicòloga i psicoterapeuta, ens donen alguns tips per a una millor gestió emocional de la situació que estem vivint. I ens recorden que, tenint algunes idees clau molt presents, podrem mantenir, en la mesura del possible, l’harmonia.

Tenim davant l’oportunitat d’estar més en família que mai i un gran repte per potenciar una dinàmica familiar sana. Aprofitem-ho!

FIXEU UNS HORARIS I RUTINES. Així tots podrem diferenciar fàcilment els moments del dia i de la setmana. Podeu crear un horari en format pòster, amb dibuixos fets pels nens, i que ells puguin consultar durant el dia. Es tracta de poder anticipar al màxim tot el que succeirà! Us recomanem que inclogueu:

  •  Els àpats que acostumeu a fer a la vostra família: així evitarem menjar per avorriment.
  • Les hores d’anar a dormir i de llevar-se. És important diferenciar els dies entre setmana, dels dies del cap de setmana!
  • Varietat d’activitats i en diferents espais: exercici físic, tasques escolars, llegir, joc junts, joc individual, estones a l’exterior, estones a la sala d’estar, pel·lícules, dutxa, etc.
  • El menú setmanal. Això no només us ajudarà els adults (logísticament parlant), sinó també als nens.

ESTABLIU HÀBITS SALUDABLES

  • Asseieu-vos a menjar junts. I aprofiteu aquesta estona per desconnectar de tot (mòbil, notícies, etc.)
  • Incloeu una mica d’exercici físic per a tota la família, en el vostre dia a dia. Pot ser ballant, en forma de jocs com els que us proposem des BHealthy (a Instagram Stories)…
  • Res d’anar tot el dia en pijama. 😉 Els hàbits d’higiene diaris són importants: rentar-se la cara, les dents, dutxar-se i vestir-se, encara que ens quedem a casa.
  • Explicar als nostres fills què esperem d’ells en tot moment, de manera positiva.
  • Assemblea familiar, al final del dia. Per poder comentar com ha anat el dia, revisant si alguna cosa ha anat malament per ajustar-la, i reconeixent, també, tot el que hagi anat bé.

TELETREBALL AMB PAUSES

Segurament els teus fills no estan acostumats a tenir-vos a casa treballant permanentment i poden sentir-se angoixats. Pot ajudar-los:

  • Que els expliqueu que aquests dies heu de treballar des de casa i els ensenyeu, per exemple, el material amb què treballareu.
  • Que feu parades de 15-30 minuts cada 2-3 hores, per tenir moments en família, de qualitat.

COL·LABORACIÓ EN LES TASQUES DE CASA

Sempre implicant-los de forma positiva i tenint en compte la seva edat i les seves possibilitats, és important que els nens puguin contribuir a que la casa es mantingui neta i ordenada. Per exemple, poden ajudar-nos a posar la rentadora, a estendre la roba, a recollir joguines, a parar taula…

GESTIÓ DE L’ANSIETAT

La situació que estem vivint pot generar ansietat i frustració. Sobretot, als adults de la família, ja que en som més conscients. I, en els nens i adolescents, també pot produir ansietat i confusió, al no entendre bé aquests el que està passant.

És completament normal que els nens expressin el seu malestar en forma de canvis de conducta (mostrant-se més hiperactius, impulsius, irritables, agressius, etc.). Això es deu al fet que els pot resultar més difícil identificar i expressar les seves emocions i preocupacions.

Per tal de reduir aquesta ansietat que ens afecta a petits i grans, recomanem:  

Que els adults:

  • Us mantingueu informats i connectats amb la realitat, el just i necessari. Així sentireu una mica més de control sobre la situació, però també tindreu moments de desconnexió. Sobretot, seleccioneu bé les fonts d’informació: les notícies massa negatives poden fer-vos entrar en pànic i això no convé, per a res.
  • Parleu amb naturalitat del que està passant en l’actualitat. És important que els nens sàpiguen que no és un tema tabú i que se’n pot parlar obertament.

Que els nens:

  • Puguin expressar les seves pors i inquietuds; són completament normals.
  • Puguin posar paraules a allò que els passa, amb la vostra ajuda. Per exemple, podem dir-los: “Potser et sents atordit i cansat, potser t’agradaria que juguéssim més amb tu o que no haguéssim de treballar. Entenc el teu malestar i ho sento molt. Jo tampoc em sento bé. Potser podem respirar junts un moment i calmar-nos…”.
  • Quan estan nerviosos, puguin trobar amb nosaltres un moment i espai per respirar profundament. Us recomanem establir 1 minut de respiracions, per any d’edat. Per exemple: si té 5 anys, respirar 5 minuts.

Finalment, pot ser útil crear a casa un espai “únic” per relaxar-vos individualment, quan ho necessiteu els adults o els vostres fills.

I si cal, també, fixeu normes de convivència. Us ajudaran a posar límits com a pares i mares, en el moment en que es doni algun comportament no desitjat.

Si tens més dubtes o necessites un acompanyament personalitzat, pots contactar amb l’Alba i l’Ainhoa ​​a través dels següents correus electrònics: a.pena@totterapia.com i a.corbera@totterapia.com.

Molta força famílies!

Leave a Comment