Pep Armengou: “Amb les sessions en grup i l’entrenament personal, en poc més de mig any vaig perdre 13 quilos i tornar a córrer amb normalitat”

Avui volem presentar-vos al Pep Armengou, un dels nostres alumnes d’entrenament personal per a homes. Té 38 anys i ens confessa que els seus hobbies són la seva família i la música. Ara bé, sembla que també gaudeix d’allò més fent esport.  

  • Comencem pel principi…com vas arribar a BHealthy?

Jo no era ni sóc una persona especialment orientada a fer (ni a veure) esport, però si que havia començat a córrer una mica pel meu compte. El cas és, però, que un parell d’anys abans de començar a fer activitat física amb BHealthy, vaig tenir una mena de lesió anomenada “periostitis tibial”, que m’impedia córrer sense haver d’experimentar dolor.

Vaig visitar fisioterapeutes, acupuntors, traumatòlegs i, fins a tot, una clínica especialitzada en podologia per posar-hi solució. Ningú va aconseguir resoldre-ho i vaig llençar la tovallola, amb la frustració que això comportava. No em movia i anava augmentant de pes. A més a més, tampoc és que mengés massa bé en aquell moment.

La meva dona va conèixer l’equip de BHealthy fent la recuperació post part de la nostra primera filla amb ells. I me’n va parlar molt bé. En el meu cas, més que apuntar-m’hi de cop, primer ho vaig provar tal com em va proposar en Cristian (per als qui no el conegueu, fundador i entrenador de BHealthy). Començar a fer esport a través de BHealthy, va ser, segurament, la manera de donar-me una altra oportunitat per veure si me’n podia sortir i recuperar-me de la lesió.

  • Quines activitats fas amb nosaltres?

En un primer moment, vaig començar a fer activitat en grup (BHealthy grup d’entrenament funcional) un dia per setmana i, ves per on, semblava que podia arribar a fer més coses de les que em pensava. A més a més, m’ho passava força bé.

Tot i així, seguia tenint petites molèsties a les tíbies. Un dia, en Cristian, sense que jo li hagués demanat, durant un entrenament, em va dir “Pep, he estat mirant una mica això que tens, he llegit alguns articles especialitzats i he parlat amb persones vinculades a l’esport d’elit… crec que és un tema muscular”. Em va convidar a fer tres dies d’entrenament personal amb ell i m’hi vaig avenir.

Entre els exercicis que fèiem, n’hi havia d’específics per enfortir la musculatura de les cames. La cosa tenia cert sentit; feia molts anys, des la universitat, que la meva activitat física era semi-nul·la, per no dir nul.la del tot. Doncs bé, el cas és que va funcionar i aquell dolor tant molest va desaparèixer. D’això ja en fa gairebé dos anys.

Actualment, combino l’entrenament personal amb les classes BHealthy grup d’entrenament funcional.

  • Després d’haver-te recuperat de la lesió, quin va passar a ser el teu objectiu principal i el motiu per continuar amb els entrenaments?

Havent complert l’objectiu immediat que era desfer-me d’aquella lesió, ràpida i lògicament em vaig fixar l’objectiu d’estar en forma, donat que  ja podia fer més coses! Vaig augmentar el nombre de dies d’activitat per setmana; un/dos dies en grup i un d’entrenament personal individual.

En paral·lel, en Cristian em va suggerir algunes lectures que em van fer prendre consciència de la importància d’aprendre a menjar bé. I vaig fer un pas majúscul: vaig deixar de menjar per començar a alimentar-me. Amb tot, en poc més de mig any vaig perdre 13 kilos, tornar a córrer amb normalitat i mourem amb agilitat. Sóc un “fiera” ara!

  • Llavors, consideres que vas assolir el teu objectiu?

Sí, i ara “batallo” per mantenir-lo, que no és poc. Treballo força hores de manera sedentària i amb la meva parella tenim dues filles bellíssimes que requereixen de molt amor i temps. Motius que a vegades fan difícil dedicar temps a fer esport.

Ara, amb els companys del grup, ens marquem petites metes i algunes curses a fer. Tot i així, m’agradaria remarcar que no he perdut el cap, no he vist la “llum” ni m’he tornat un “super runner”. Humilment, he aconseguit el que per mi ha estat el més important i revolucionari després de tant de temps: sentir-me millor amb mi mateix, a nivell físic i emocional, i tenir més energia natural.

  • Quines valoracions fas de les sessions?

Les sessions grupals són un espai de trobada amb persones com tu, normals i corrents, d’orígens culturals,  laborals i vitals diferents. Durant una hora, tots desconnectem i en un cercle de confiança parlem, riem, ens ajudem i ens esforcem per millorar. És un espai de socialització molt sa.

Les sessions d’entrenament personal són similars però segurament més íntimes, on parles, descobreixes, et descobreixes i reflexiones. No només fas activitat física. Tens un company al teu costat, el teu entrenador, que t’aprecia i et vol bé. És una experiència que definiria com  molt  humana i sensible.

  • Que feu exactament i què és el que més t’agrada? I el que menys?

Fem de tot; córrer i exercicis de tot tipus, des del “cat walk” a penjar-te d’una porteria, a fer burpees o les flexiones clàssiques (que ara ja no costen tant!).

Els exercicis sempre varien i no tenim rutines. No saps mai que passarà. Sempre se n’empesquen alguna per descol·locar-te. Per tant, abans d’arribar a les sessions no penses allò de “avui tocarà això…”. El que m’agrada menys de fer són les “dominades” perquè costen molt. Però per poc que en facis algunes, continues millorant.

  • A quines persones recomanaries apuntar-s’hi?

A tothom. Sigui qui sigui, sigui com sigui, estigui com estigui. Tots i totes tenim dret a millorar i a assolir majors quotes de benestar i una millor qualitat de vida i de salut.

Els canvis del post part: Puc fer vida “normal”?

L’embaràs i el post part són processos de canvi molt potents per la dona, tant a nivell físic com emocional. Però alhora, molt diferents l’un de l’altre. Si has estat o estàs embarassada, sabràs que es tracta d’una etapa plena d’il·lusió on acostumem a dedicar totes les nostres energies a preparar-ho tot pel gran moment. Solem tenir temps i ganes de tenir cura de nosaltres i del nadó: ens apuntem a classes de preparació al part, fem activitat física especial per aquest moment, visitem el ginecòleg i la llevadora per resoldre dubtes i veure com evolucionem, preparem la casa per a l’arribada del bebè, etc.

I, després del part, tot canvia! Podríem fer una llarga llista de tot el que canvia, però resumint-ho, res torna a ser igual. I una de les coses que no tornen a ser igual és el nostre cos. Tot i així, són nombrosos els metges que passada la quarantena,  et diuen: “ja pots fer vida normal”. Vida normal? Que vol dir vida normal? La meva és molt diferent a la de la meva veïna! Quina és la normal: la meva o la seva?

Doncs bé, com podràs comprendre no és tant senzill com això. Gairebé podria dir que, en situacions fisiològicament saludables, hauries de tenir una atenció tant o més especial en el post part que en l’embaràs.

D’aquí la importància de tenir cura de la teva recuperació, com a molt mínim, fins haver passat un any del naixement de la teva criatura.

Com ha de ser una bona recuperació post part?

Una de les situacions amb la que et trobes en el post part immediat és que acabes de parir, et veus el cos i la panxa i et dius: “Però si ja he parit, aquesta panxa ja hauria de desaparèixer, no? Què faig amb aquesta flaccidesa?”. I quan als dos mesos, la cosa segueix més o menys igual, et pots arribar a desanimar.

Has de tenir paciència. Com vols recuperar el que s’ha gestat en 9 mesos, en menys de 8 setmanes? Difícil! Cal que comencis pel començament: anar reeducant el cos i anar progressant poc a poc, sense pressa. Per aconseguir-ho…

  1. Treballa la rehabilitació del sòl pelvià. Segons el tipus de part, el sòl pelvià t’haurà quedat més o menys afectat. Per preservar-lo, evita els exercicis d’impacte, i treballa’l amb kegels i hipopressius. Paral·lelament, ves fent un seguiment de la seva evolució amb l’ajuda i les recomanacions d’una fisioterapeuta especialitzada en uriginecologia i obstetrícia.
  2. “Reprograma” la faixa abdominal. Durant l’embaràs aquesta zona es “desprograma” per poder expandir-se i donar espai al nadó. Un cop aquest ha nascut, la zona abdominal necessita un temps i una reprogramació neuromuscular per entendre que el nadó ja és fora i que, per tant, ja pot tornar a ser un “ventre pla”. Per aconseguir-ho, a més a més dels hipopressius, has d’incloure exercicis indirectes i conscients que treballin aquesta zona, per a que la contracció no es converteixi en una expansió en fora.
  3. Tingues cura de la postura. Durant l’embaràs és probable que hagis adquirit una posició que no ajuda a millorar el sòl pelvià i la reprogramacióde la faixa: espatlles caigudes endavant pel pes del pit, hiperlordosi lumbar pel pes de la panxa, rotació externa de les cames per ampliar la base de sustentació… Així doncs, cal que facis exercicis de consciència postural, auto elongació, mitjançant hipopressius, entre d’altres.
  4. Combat la flaccidesa. El postpart i la lactància estan caracteritzats per la flaccidesa generalitzada del cos, degut al ball d’hormones. Et recomano exercicis de tonificació del cos en general i, sobretot, dels estabilitzadors de la pelvis.

Per acabar, voldria compartir amb tu la meva reflexió com a mare de dues nenes que m’han fet descobrir un amor immens: quan ets mare, sembla que tot passa per davant teu, i dedicar-te temps a cuidar-te et sap greu. Potser abans et compraves roba cada mes, i ara, quan ho intentes, tornes amb roba per la teva criatura.

Invertir en la teva salut no t’hauria de fer sentir malament. És una etapa prou important com per recuperar-te el millor possible per tal de poder gaudir de la fantàstica etapa de la maternitat a tots els nivells. No et sembla?

Marta Puigdomènech

Llic. Inefc

Directora de Bhealthy Sabadell-Sant Cugat

Moltes gràcies!

Descarrega la guia fent clic al botó.